onsdag 15 december 2010

Från Stadshuset till Micasa

Nu är det klart. Vid årsskiftet lämnar jag jobbet som borgarrådssekreterare och kanslichef för kristdemokraterna i Stockholms stadshus och blir strateg på Micasa Fastigheter i Stockholm AB.

Micasa är ett kommunalt bostadsbolag som äger och förvaltar Stockholms omsorgsfastigheter, närmare bestämt 132 fastigheter, varav 30 servicehus, 10 seniorboenden och 1 trygghetsboende. Jag kommer att jobba nära styrelsen och ha kontakter med stadsdelarna (som driver den kommunala delen av äldreomsorgen) för att fortsätta att utveckla och förbättra äldres boende i linje med Micasa-visionen "Ett boende att se fram emot".

Särskilt roligt är det att jag kommer att kunna fortsätta att följa och bidra till det viktiga arbete med Äldrelyftet (en satsning på 1,5 miljard kronor under en tioårsperiod för att rusta upp stadens äldreboenden), och med inrättandet av trygghetsboenden (en icke-biståndsbedömd boendeform för 75+ som innebär tillgång till viss service och gemenskap) som initierats av min tidigare chef, äldreborgarrådet Ewa Samuelsson.

Jobbytet innebär att jag yrkesmässigt tar klivet roll från politiskt anställd tjänsteman till opolitisk dito i en politisk styrd organisation. Eftersom jag inte har några förtroendeuppdrag kvar för kristdemokraterna, förutom ersättare i lokalavdelningsstyrelsen i Tyresö, innebär det att mitt politiska engagemang kommer att gå på sparlåga tills vidare. Helt i linje med min övertygelse att det är nyttigt att gå ut och in i politiken.

Jag tycker inte att det är så vidare bra att under längre tid vara direkt beroende av politiken för sin försörjning. Har man dessutom huvuddelen av sina vänner inom politiken kommer man långt från "verklighetens folk" och tappar lätt proportionerna för vad som verkligen betyder något. Därför känns det också rätt att göra något annat.

Politiken finns kvar, men just nu lockar det mer att som tjänsteman utveckla äldreomsorgen och äldres boende i The Capital of Scandinavia.

Inga kommentarer: