måndag 20 december 2010

Kulturgärning för barnfamiljer


Årets kulturgärning i juletid? Kanske ändå inte, men Ikeas julbordsatsning förtjänar helt klart ett hedersomnämnande. Erkänner att jag var ganska skeptisk. 179 kronor och för Ikea Family-medlemmar blott 79 kronor. Halva priset för barn. Prislappen blev alltså synnerligen human för två vuxna och två ätande barn. Kanske alltför human för att undvika slask och slafs misstänkte jag på förhand. Men alls icke. Snyggt, prydligt, välorganiserat och framför allt gott. Med hjälp av stjärnkocken Leif Mannerström har ett julbord komponerats som faktiskt överraskar, och det är som bekant inte alltid vad man kan säga om Ikea-restaurangerna. Sillen och leverpastejen blev två av mina klara favoriter.

Ikea upphör inte att imponera. Minns fortfarande hur jag under tidigt 70-tal såg fram emot att få kasta mig i varuhusets bollhav när mamma och pappa handlade. Då var antagligen Kamprad ensam om att erbjuda lekland som barnpassning. Idag finns det i varje större köpcentra och på varje Ica Maxi. Femkronorskorvar och billiga, hyggligt goda köttbullsmenyer gör det möjligt att hålla uppe blodsockret när man går runt i butiken. Och så årets julbord. Hur många barnfamiljer har råd att äta julbord tillsammans på restaurang när normalpriset är 4-500 kronor? Med Ikeas prisbild går det faktiskt.
En stilla fundering om priset: något slags vinst måste väl ändå Kamprad göra på årets julbord. Går det att gå plus på 79 kronor inser man vilka marginaler som andra restauranger har på sin skinka, prinskorv och andra läckerheter...

Inga kommentarer: