söndag 11 maj 2008

Äventyr på Torekällberget


Pingstdagen kom liksom gårdagen att gå i familjens tecken. Idag återupptog vi en kär tradition som varit vilande en tid: våra familje- eller överraskningsdagar. När vi blev tillsammans 2001 upptäckte vi snart att det både var roligt och bra för förhållandet att överraska varandra med små "mini-äventyr". Därför gjorde vi en liten institution och tradition av att avsätta en dag i månaden när någon av oss får lägga upp programmet - och överraska resten av familjen. Idag var det Rakel som fixade dagen. Efter barnmässan i St Eugenia bar det iväg till Torekällberget i Södertälje.

Senast jag var där gick jag nog i lågstadiet och fick lära mig vad bröstsocker är. Nu upptäckte vi ett Skansen i mindre skala. Agnes fick baka tunnbröd och rida ponny. Edvin kämpade runt i den sluttande gethagen. Mest uppskattade jag Stadsmuseet. Trots lite tafatt personal fanns det möjlighet för barnen att leka i forntidsmiljö och krypa runt bland hudar, låtsaseldar och trätallrikar. Sånt gillar jag. Det ger möjlighet att konkret och lekfullt känna på hur livet var förr i tiden. Ett sätt att göra historien levande och gripbar.

Inga kommentarer: